‘Ik ben een tevreden mens’

Op Schiphol zijn duizenden verschillende banen bij honderden verschillende bedrijven, in een 24/7 dynamiek. Daarom is de baankeuze divers en zijn de doorgroeimogelijkheden groot. Mensen die er werken zijn trots op hun baan en zeggen: “Geen dag is hetzelfde”. Via verhalen van uiteenlopende medewerkers op Schiphol willen we laten zien welke loopbaanpaden er zoal mogelijk zijn.

Deze keer het verhaal van Mike Geestman, platform buschauffeur bij Arriva Touring op Schiphol. Binnen Arriva Schiphol werken ongeveer 300 chauffeurs, waarvan ca. 240 op het platform.

Wat wij doen

Mike vertelt: “Samen met mijn collega’s breng ik dagelijks de passagiers van ca. 35 gates met de bus naar bijna 45 vliegtuigopstelplaatsen. Dat doen we vanaf bijna alle pieren voor uiteenlopende luchtvaartmaatschappijen. Ik werk drie dagen van 08.30 tot 13.30 uur. Als ik ’s ochtends op mijn werk kom, dan kijk ik eerst op het rooster welke bus ik tot mijn beschikking heb. Eenmaal in de bus voer ik mijn gegevens in en verschijnen op een schermpje de ritten die ik die dag moet doen. Dat zijn er gemiddeld 10 à 12 per dienst. Het leuke daarvan vind ik dat ik Schiphol steeds weer vanaf een andere plek zie; ik ken de luchthaven inmiddels op mijn duimpje.”

Loopbaan 

Na zijn militaire dienst begon Mike bij PTT Post als buschauffeur voor de lichting van brievenbussen. Daarna reed hij in een vrachtwagen rond om postcontainers op te halen bij de postkantoren. “Op een gegeven moment werd mij gevraagd of ik een cursus wilde volgen om baliemedewerker bij een postkantoor te worden. Dat leek me wel wat. Ik werd bij verschillende postkantoren ingezet in Amsterdam. Na acht jaar kon ik manager worden van het postkantoor op de Ceintuurbaan. Die uitdaging heb ik aangenomen en ik vond het leuk. Vijf jaar later werd mij, als eerste in Nederland, gevraagd of ik een eigen postagentschap wilde beginnen in Amsterdam-Osdorp. Mijn vrouw en ik zijn dat toen samen gaan doen. Naast de werkzaamheden voor (inmiddels) Post NL verkocht ik ook tabakswaren en werd het Tabakszaak Geestman. Na verloop van tijd ging Post NL samenwerken met ING. Vanaf dat moment konden mensen bij ons ook een bankrekening of een postbus openen. We hadden twee balies en stonden in de top 10 van drukste postkantoren in Nederland. Vijf jaar later kreeg ik de kans om een tweede agentschap te openen in het AMC. Dat heb ik met heel veel plezier gedaan. Maar op een gegeven moment besloot Postkantoren BV dat de agentschappen die binnen een straal van 5 km van een ander agentschap lagen, gesloten moest worden, in verband met de klantenspreiding.”

Neventaken

Het kantoor in Osdorp kreeg steeds meer neventaken: Tabakszaak Geestman verkocht ook staats- en krasloten, boeken, tijdschriften, zoetwaren, frisdrank, kleine cadeautjes en verhuurde zelfs e-choppers. Mike: “De zaak draaide jarenlang heel goed, ik werkt zes dagen per week en had het naar mijn zin. Toch was er ook narigheid: overvallen, ramkraken, diefstallen en vechtpartijen. En op een gegeven moment ging het echt mis. Na 27 jaar met veel plezier eigenaar te zijn geweest van deze zaak, vond ik het tijd om het rustiger aan te gaan doen. Ik was al in gesprek met een nieuwe koper, toen de geldautomaat buiten werd opgeblazen. De brand die daarna ontstond heeft alle inboedel verwoest. Ik was er helemaal kapot van. Toch is de verkoop van de winkel doorgegaan.” 

Mike Geestman, platform buschauffeur bij Arriva Touring

Nog één keer een switch maken

“Vervolgens heb ik het twee maanden rustig aan gedaan en daarna ben ik me een beetje gaan oriënteren. Ik was bijna 60, maar stoppen met werken vond ik nog te vroeg. Ik heb veel vacatures voorbij zien komen en heel wat sollicitatiegepsprekken gevoerd. Een van de opties was taxichauffeur. Dat zag ik wel zitten, want ik hou van mooie auto’s. Maar als 21-jarige heb ik tijdens mijn diensttijd mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en rijden op een vrachtwagen of bus leek me ook een mooi beroep. Toen ik mijn huidige baan tegenkwam op een van de banenmarkten op Schiphol, twee jaar geleden, dacht ik: dit ga ik doen. Ik werk hier nu ongeveer 1,5 jaar en heb het enorm naar mijn zin.

Rijden, varen en vliegen

Het leukste aan mijn werk vind ik eigenlijk het rijden tussen de vliegtuigen; dat is steeds weer een ervaring op zich. Daarnaast de vrijheid die ik heb en de leuke collega’s. Ik mag het op mijn manier doen, zolang ik me aan mijn opdrachten houd en geen schade rijd. Naast mijn werk zijn mijn hobby’s motorrijden, varen en reizen. Ik vind het gewoon heerlijk om me te verplaatsen in een voer-, vaar- of vliegtuig. Daarnaast ben ik een sociaal persoon, die houdt van gezelligheid en saamhorigheid. Mijn collega’s en ik hebben met de passagiers weliswaar weinig contact, maar onderling hebben we het heel goed.”

Ontwikkeling en toekomst

“Of ik me nog verder wil ontwikkelen? Eerlijk gezegd denk dat dit mijn laatste baantje zal zijn. Ik ben net 61 en ik vind het wel prima zo. Mijn vrouw werkt inmiddels ook parttime op Schiphol en we hebben tijd om leuke dingen te doen samen. Ik ben een tevreden mens”, besluit Mike.

Fotografie: Natasja Wagner

Onze community

Lelystad Airport
Lagardère
schiphol
Gassan
Vebego
VanderLande