Nieuws'Durf van gebaande paden af te stappen'

Melissa Sloetjes HMSHost

De krapte op de arbeidsmarkt zal niemand ontgaan zijn. Ook op Schiphol hebben we hiermee te maken. Melissa Sloetjes, verantwoordelijk voor Recruitment bij HMSHost op onder andere Schiphol vertelt over de creatieve manieren die zij inzetten om nieuwe werknemers aan te trekken.

“Net als andere bedrijven op Schiphol hebben wij ook een groot aantal vacatures die wij lastig vervuld krijgen. Daarom hebben wij onder andere de hulp ingeroepen van LCS en van het Werkgeversservicepunt (WSP) Groot-Amsterdam. Vanuit WSP krijgen we mensen aangeboden die in een uitkeringssituatie zitten en LCS kan via haar contacten onze vacatures aanbieden aan mensen met een arbeidsbeperking.

Een CV is niet nodig

Onlangs hebben we vanuit het WSP een groep sollicitanten aangeboden gekregen. Na een gesprek met één van onze Hospitality Managers Richard Ozdemirci en zijn Assistent hebben we meer dan 20 nieuwe collega’s aangenomen. Zonder CV. Want wij vinden het belangrijk om te kijken naar de motivatie van die persoon en naar wat iemand WEL kan, in plaats van wat iemand NIET kan. Dat geldt ook voor de mensen met een arbeidsbeperking. Bij sommige mensen is het in het begin iets meer tijd te investeren om erachter te komen wat deze persoon nodig heeft om zijn of haar werk te kunnen doen. Vervolgens krijg je daar als bedrijf veel voor terug. Het enige wat wij vragen is om op tijd te komen, je aan de gemaakte afspraken te houden en bereid te zijn om in wisseldiensten te werken, want we zijn wel een 24-uurs bedrijf.

Afstappen van het reguliere selectieproces

Het feit dat wij zijn afgestapt van ons reguliere selectieproces heeft ervoor gezorgd dat wij nu een groot aantal nieuwe collega’s hebben aangenomen. Wat het tot een groot succes maakt is dat onze Hospitality Manager Richard Ozdemirci hier voor openstaat en in staat is met zijn team om te kijken wat mensen juist wel kunnen! Daarnaast denken ze ook organisatiebreed in plaats van alleen hun eigen horecalocatie De korte lijntjes' zijn hierbij heel waardevol en het nauwe contact met het UWV en WSP is erg belangrijk. Zo hebben ze bijvoorbeeld een WhatsApp app groep met het UWV en WSP, waarin je snel met elkaar kan schakelen. Daardoor zorgen we er samen voor dat sollicitanten de volgende dag nog op gesprek kunnen komen.

Ik weet dat het misschien niet makkelijk is om van gebaande paden af te stappen en het is ook zeker niet zo dat er geen procedures meer zijn, maar ik zou zeggen: probeer het gewoon. Want het is vooral ook heel erg leuk, het geeft zóveel energie!”.

 

Wat doet HMSHost?

HMSHost exploiteert brands en eigen merken op meer dan 120 vliegvelden over de hele wereld. Op Schiphol exploiteren zij onder andere Starbucks, LEON, La Place en eigen concepten zoals Harvest Market, Bubbles Seafood & Wine Bar, Vlaamse Frites en Café Flor. In totaal heeft HMSHost in Nederland 150 horeca locaties verspreid over Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Utrecht Hoog-Catharijne, Designer Outlet Roermond, Amsterdam The Style Outlet en circa 30 NS-stations.

Onze community

logo-jetsupport
Burger King
Executive Mobility Group
Logo
transavia
Heijmans