Nieuws Schiphol Career

Schiphol Career stand van zaken

Schiphol Career is de sectorale wervingstool om instroom voor alle bedrijven op Schiphol te stimuleren. Schiphol Career bestaat uit een app (alleen iOS) en sinds april ook uit een chatbot (via Facebook Messenger). Om meer gebruikers naar de app en de chatbot te krijgen, is een sectorbrede campagne ontwikkeld om de functionaliteit te verbeteren en om de bekendheid van de tool te vergroten.

De campagne heeft van mei tot en met augustus gedraaid en is gefinancierd door Schiphol Group, Swissport en I-SEC. Eind juli is er een evaluatie geweest en zijn de resultaten besproken.  

Campagne resultaten

 Schiphol Career gebruikers:  totaal 5.759

  • 4.264 chatbot
  • 1.495 iOS 

Advertenties: Schiphol laten zien als arbeidsmarkt

Impressies: 1,5 miljoen mensen is de advertenties getoond.

Bereik:        364.257 talenten die de advertenties hebben gezien/gelezen.

Kliks:          16.193 talenten die op de advertenties hebben geklikt.Tijdens de campagneperiode is er ook geëxperimenteerd met verschillende soorten advertenties en teksten. De advertentie met een vliegtuig op Schiphol werkte het beste. 

Daarnaast is geëxperimenteerd met advertenties op domein- en sectorniveau. Uit de campagne is gebleken dat adverteren als domein (bv. security) meer talent trekt dan alleen op sectorniveau (luchthaven). Een koppeling van meerdere bedrijfsnamen aan het domein levert nog meer traffic op. Tenslotte is gebleken dat er meer talent wordt aangetrokken wanneer er wordt geadverteerd met meerdere bedrijfsnamen dan wanneer de advertentie slechts één bedrijfsnaam bevat.

Hoe nu verder?

De resultaten van de campagne laten zien dat de Schiphol Career app talent trekt naar de luchthaven. Schiphol Career app heeft in vier maanden tijd bijna 6000 talenten naar de luchthaven getrokken. Dit heeft nog onvoldoende geleid tot daadwerkelijke plaatsingen. Vanuit LCS wordt daar extra capaciteit op gezet, om deze talenten daadwerkelijk ook bij de bedrijven te brengen. Daarnaast willen we in het najaar opnieuw een social media campagne draaien, gericht op naamsbekendheid en met de leerpunten van de vorige campagne. De Schiphol Career app gaat op verschillende manieren gepromoot worden. Met hulp van de community kan ervoor gezorgd worden om nog meer talenten aan te trekken. 

Voor meer informatie: catharine.van.dijk@schiphol.nl of ilhame.riyani@schiphol.nl

*Vanwege de succesvolle resultaten van de chatbot, is de app sinds 1 april 2019 niet meer beschikbaar.

Onze community

Lagardère
bam
Hogeschool van Amsterdam
ISS
KLM Catering Services
Jet support