Nieuws ‘Verlies ontwikkeling en inzetbaarheid niet uit het oog’

Mirjam Hellinga

Met trots heten wij Worldwide Flight Services (WFS) welkom in onze community. WFS is wereldleider op het gebied van vrachtafhandeling. In de grondafhandeling behoren zij ook tot de grootsten. Hun netwerk strekt zich wereldwijd uit over 174 luchthavens in meer dan 18 landen in vijf continenten. In de VS bedient WFS circa 300 commerciële luchtvaartmaatschappijen, vrachtmaatschappijen, luchthavenautoriteiten, expediteurs, integrators en e-commercespelers.

Wij spraken Mirjam Hellinga, HR Manager.

“Op Schiphol zorgen wij ervoor dat de vracht die bij ons wordt aangeleverd door de expediteurs via de airlines op de plaats van bestemming terechtkomt, ergens in de wereld. En andersom”, vertelt Mirjam. “Wij worden ingehuurd door airlines of expediteurs. De vracht wordt bij ons aangeleverd met vrachtwagens en wij zorgen ervoor dat alles verzendklaar wordt gemaakt. Andersom wordt de vracht hier aangeleverd met vliegtuigen en zorgen wij dat het met de trucks naar de juiste plek In Nederland wordt gebracht. In Nederland doet WFS alleen vrachtafhandeling, maar in andere landen doen we ook de passagiers-, platform- en bagageafhandeling.

Onze organisatie

De vrachtafhandeling is een dynamische business. Dit gaat 24/7 door. Dat betekent dat onze mensen ook in het weekend en ’s nachts moeten werken. Op dit moment hebben wij ruim 250 medewerkers  op contract, aangevuld met uitzendkrachten. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 39 en gelukkig is het verloop bij ons niet groot. We hebben een vrij platte organisatie en zijn een hecht team. Bij ons ben je geen nummer. Wij staan bekend om onze service en persoonlijke benadering, zowel richting klanten als richting personeel. Ook onze uitzendkrachten worden overal bij betrokken. Ik ben dan ook echt trots op onze laagdrempelige bedrijfscultuur.

HR-afdeling

Zelf kom ik uit de reiswereld. Ik ben in 1991 begonnen bij het World Ticket Center, dat in 2013 ging fuseren met vliegtickets.nl. Toen werd het OTRAVO. Zowel tijdens als na de fusie was ik verantwoordelijk voor de financiën en voor HR. Vijf jaar later zorgde een reorganisatie ervoor dat ik om mee heen moest gaan kijken en ben ik bij WFS terecht gekomen. Dat bevalt me heel goed. Samen met mijn team ben ik de HR-afdeling aan het professionaliseren. Denk hierbij aan recruitment, onboarding van nieuw personeel, screening, ontwikkeling van personeel, verzuimbeheer, uitgifte kleding, contact- en contractbeheer met de uitzendbureaus en daarnaast ook de uitstroom van personeel.

Banenmarkt

Ook wij hebben moeite met het vinden van personeel. Voorheen namen we van de uitzendkrachten gewoon de beste aan en zo kwamen we aan onze nieuwe mensen. Helaas is dat nu anders. Deelname aan de banenmarkt van LCS, was voor ons dan ook de aanleiding om lid te worden van de community. Deelname aan het platform werkopschiphol.nl vinden wij bovendien heel waardevol. Daarnaast vind ik het belangrijk om met andere bedrijven van gedachten te wisselen over onderwerpen die spelen in de huidige arbeidsmarkt. Want in een business waar performance zó belangrijk is, moet je de ontwikkeling en inzetbaarheid van je medewerkers niet uit het oog verliezen. Daar doe ik echt mijn uiterste best voor”, besluit Mirjam.

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Ook lid worden van onze community? Lees hier meer

Meer nieuws lezen? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Onze community

corendon
Burger King
acn
SSP The Food Travel Experts
beumer
transdev