Nieuws ‘Wij vinden het belangrijk bij te dragen aan de verbetering van het luchtvaartproces’

Martijn Leene

Met trots heten wij Mobiel Centre Marktonderzoek (MCM-Research) welkom in onze community. Dit marktonderzoeksbureau bestaat sinds 1984 en voert al meer dan 35 jaar face-to-face onderzoeken uit onder passagiers, bezoekers en personeel op Schiphol. Wij spraken Martijn Leene, manager Schiphol.

Martijn werkt al 25 jaar voor MCM en begon in Utrecht, op een van de voormalige testlocaties. Daarna is hij doorgegroeid als supervisor op Schiphol en nu is hij verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt op de locatie Schiphol.

Wat is marktonderzoek eigenlijk?

Marktonderzoek is het achterhalen van wat mensen vinden van producten of diensten. Daarnaast onderzoekt MCM waar mensen het mee eens of oneens zijn, monitoren zij de kwaliteit van producten of vragen ze naar meningen over een publieke opinie.

Wat doet Mobiel Centre Marktonderzoek op Schiphol?

“Dat is drieledig: de Route Profiles Monitor (RPM), de Passenger Experience Monitor (PXM) en de personeelsonderzoeken. De RPM wordt bijvoorbeeld uitgevoerd aan de gate, om een beeld te krijgen hoeveel en welk type passagiers naar een bepaalde bestemming reizen, met als doel om het netwerk te versterken. De PXM wordt gedaan onder aankomende en vertrekkende passagiers, personeel en bezoekers om de klanttevredenheid te meten over bijvoorbeeld loopafstanden, de hygiëne van de toiletten, de prijs/kwaliteit-verhouding in de winkels en de vriendelijkheid van het personeel. De gegevens die wij vergaren, worden door Schiphol Group ook gebruikt voor IATA-benchmark doeleinden; hoe doet Schiphol het ten opzichte van andere luchthavens in de wereld? Tot slot voeren wij personeelsonderzoeken uit, bijvoorbeeld onder kantoorpersoneel in de panden die Schiphol verhuurt.”

Waar lopen jullie zoal tegenaan?

“Wat ik soms lastig vind is dat onze onderzoekers niet altijd met open armen worden ontvangen, omdat hun werkzaamheden soms als proces verstorend worden ervaren. Enerzijds begrijp ik dat in alle hectiek op de gates, maar anderzijds hoop ik ook dat mensen kunnen begrijpen dat ons werk een hoger doelt dient: het verbeteren van het totale luchtvaartproces.”

Persoonlijke en betrokken datacollectie

“Naast het ‘veldwerk’ op Schiphol, waar wij inmiddels in gespecialiseerd zijn, verzamelen wij met ons netwerk van professionele interviewers, aangestuurd vanuit onze kantoren in Nederland, België en Frankrijk, data via persoonlijke gesprekken. Wij geloven dat onze persoonlijke aanpak de basis legt voor hoogwaardige data, die kan leiden tot goede beslissingen. Onze interviewers gaan bij mensen thuis, op locaties, maar ook op straat op zoek naar de mening van een bepaalde doelgroep. Of het nu gaat om een mening over het klimaat, treinreis of smaak van een product, wij staan klaar om te helpen antwoord te geven op vragen die er leven.”

Wat hopen jullie te vinden bij LCS?

“Een van de dingen die ik samen met andere bedrijven uit de community hoop te bereiken is dat we verandering kunnen brengen in de (te) lange aanvraagprocedures voor een Schipholpas. Dit is echt een grote bottleneck in het aannemen van personeel. Want ook wij hebben te maken met een grote uitdaging op dat gebied. Via het netwerk van LCS hopen wij in contact te komen met andere werkgevers op Schiphol met dezelfde arbeidsmarktproblematiek en van elkaar te leren”, besluit Martijn.

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

 

Ook lid worden van onze community? Lees hier meer

Meer nieuws lezen? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Onze community

Jet support
gategroup
Lagardère
bam
Securitas
raggers