'De docent als entertrainer'

Erik Meuwsen

Erik Meuwsen, Digitale ondersteuner en docent Engels bij opleiding Travel & Hospitality, MBO College Airport

Ver voordat de coronacrisis begon was ik al bezig met de introductie van Microsoft Classroom en later Teams. Omdat het een handige manier is om lesmateriaal toegankelijk te maken. Ook met Virtual Reality (VR) waren wij als school best ver. KLM past dit bijvoorbeeld al toe voor het bijscholen van personeel in het vliegtuigonderhoud en vraagt van ons dat wij dat inzetten bij de BBL-opleidingen.

Tot voor kort waren deze digitale toepassingen voor velen vooral een gadget en niet zozeer een must. Niet iedereen was nog enthousiast. Met de komst van COVID-19 ontstond de noodzaak om online les te geven en kwamen veel collega’s bij mij met digitale hulpvragen. Daar was ik vooral blij mee.

Niet iedereen is even goed in online lesgeven

Online lesgeven is een vak op zich. Niet iedereen is er even goed in en het maakt sommige docenten onzeker. Het stelt hogere eisen aan je vaardigheden als docent. Ik kan helpen met de vorm, maar niet met de inhoud. Natuurlijk gebeurt het dat studenten afhaken in de les. Dat kun je aan hen wijten, maar je kunt ook denken: is mijn lesstof wel interessant genoeg? Ik vind het belangrijk de studenten hierbij te betrekken: wat willen zij? De feedback die ik terug kreeg heeft mij enorm geholpen.

Entertainment toevoegen in de lesstof

Zelf ben ik nu aan het kijken naar de mogelijkheden van gamification. Hierbij pas je speltechnieken toe in je les. Door wat entertainment toe te voegen wordt je lesstof aantrekkelijker en wordt de docent meer een entertrainer. Als je de lesstof op de juiste manier aanbiedt, dan komt de inhoud vanzelf.

Ik miste de interactie met studenten

Maar hoe je het ook went of keert: lesgeven via een scherm is anders. Gezichtsuitdrukkingen zijn lastiger te peilen en één op één contact is er nauwelijks. Die interactie mis ik het meest. Hetzelfde geldt voor de studenten. In het begin vonden ze het wel grappig dat ze thuis konden blijven. Nu merk je dat ze het persoonlijke contact missen. Met elkaar, maar ook de persoonlijke benadering van de docent. Daarom lijkt mij een combinatie ideaal: online de voorkennis activeren, vervolgens in groepsdialoog de informatie verwerken, zodat het uiteindelijk in de praktijk beklijft.

Fotografie: Natasja Wagner, www.wagnerfotografe.nl

Onze community

VolkerWessels
gassan
menzies
eurest services
Aramex
dnata