‘Ik heb bijna bij alle horecalocaties van HMSHost op Schiphol gewerkt’

Op Schiphol zijn er duizenden verschillende banen bij meer dan honderd bedrijven, in een 24/7 dynamiek. Daarom is de baankeuze divers en zijn de doorgroeimogelijkheden groot. Mensen die er werken zijn trots op hun baan en zeggen: “Geen dag is hetzelfde”. Via verhalen van uiteenlopende medewerkers op Schiphol willen we laten zien welke loopbaanpaden er mogelijk zijn. 

Deze keer het verhaal van Serina Lassooij (34), Recruiter bij HMSHost. HMSHost, onderdeel van Avolta, is verantwoordelijk voor bijna alle horecalocaties op Schiphol. Ze exploiteren meer dan 75 eet- en drinkgelegenheden op de luchthaven, waaronder concepten als de Dutch Kitchen & Bar, Amsterdam Bread Company, Bubbels en brands zoals Starbucks en La Place. Hun aanbod varieert van zelfbediening en counterservice tot full-service restaurants, waarvan sommige 24 uur  open zijn. Wij ontmoeten Serina in het Panorama restaurant, ook één van de horecalocaties die HMSHost exploiteert.

Begonnen als stagiaire

“Ik werk 13 jaar op Schiphol en ben hier als stagiaire begonnen”, vertelt Serina. “Als klein meisje wilde ik altijd kok worden. Ik heb van jongs af aan al een passie voor koken en bakken. Ik begon op mijn 14e met mijn eerste bijbaan in de horeca als serveerster op het strand van Noordwijk. Ik volgde de middelbare hotelschool Mondriaan in Den Haag en liep stage in verschillende keukens, waaronder bij het Hilton. Toen kwam ik erachter hoe ontzettend hard het werken in de horeca is. Ook kwam ik erachter dat ik goed was in verbinding maken tussen de keuken en de bediening. Na de afronding van de middelbare hotelschool, wilde ik zo snel mogelijk aan de slag, om geld te verdienen. Ik startte als Shiftleader bij Café Chocolat op Schiphol en ruim een jaar later bij bread. In die periode heb ik ook een Associate’s Degree Hospitality Management gevolgd bij Stenden in Leeuwarden via HMSHost, in twee jaar.”

Doorgroeien

“Op een gegeven moment kwam de functie van Hospitality Manager bij de Amsterdam Bread Company in Lounge 2 beschikbaar. Ik gaf bij mijn leidinggevende aan dat ik dat wel zag zitten. Hoewel hij mijn ambitie waardeerde, gaf hij ook aan dat dit wellicht nog iets te vroeg was en stelde een tussenstap voor. In de vijf jaar daarna doorliep ik verschillende functies bij HMSHost. Tot de functie van Hospitality Manager vacature beschikbaar kwam bij één van onze locaties, en ik deze rol kreeg. Het was hard werken, maar ik vond het geweldig. Als Hospitality Manager, ben je eindverantwoordelijk voor de store en  ben je dus een ondernemer. De inkomsten en de uitgaven vallen onder jouw verantwoordelijkheid, evenals de planning van je medewerkers.”

Serina Lassooij, Recruiter bij HMSHost

Openheid en eerlijkheid

“Wat ik ontzettend belangrijk vind is openheid en eerlijkheid. Als collega, maar zeker als leidinggevende. Praat met elkaar in plaats van over elkaar. Dan geef je de ander de kans om zijn of haar gedrag te veranderen. Bij mij weten mensen waar ze aan toe zijn.”

COVID

“Net toen alles goed liep bij de Balcony Bar en de Amsterdam Bread Company, kwam COVID. Alles stond stil. Ik vond het verschrikkelijk. Op 16 maart 2019 werd ik gebeld dat we dicht moesten, maar ik kon het niet geloven. Maar ’s avonds zag ik Rutte op tv en dacht: ‘het is echt waar’. Dit moment zal ik nooit vergeten. Ik miste mijn werk, ik miste mijn collega’s en ik miste de reuring. Na twee maanden mochten we onder restricties weer een beetje open. En toen we eindelijk echt weer helemaal open mochten was ik zo trots en blij!”

Uit mijn comfort zone

“Na COVID vroeg Melissa Sloetjes van de afdeling People & Culture mij of ik haar misschien wilde ondersteunen als Recruiter. Daar moest ik wel even over nadenken, omdat het volledig uit mijn comfort zone was. Uiteindelijk heb ik ‘ja’ gezegd en daar heb ik hier geen moment spijt van gehad. Het werk is leuk en afwisselend en er is nog steeds veel te leren. In deze functie stuur ik onder andere de uitzendbureaus aan, die onze flexkrachten leveren en organiseer ik sollicitatiebijeenkomsten. Inmiddels heb ik een dochter van vijf maanden en dan zijn die regelmatige werktijden toch wel prettig.”

Generatie Z 

"Ik ben dagelijks bezig om het maximale uit onze eigen uurloners te halen. Daarmee bedoel ik: door de medewerkers die parttime werken te motiveren om wat meer te laten werken, want daar zie ik echt nog kansen. En van generatie Z kunnen we nog veel leren. Men zegt dat ze wispelturig zijn, maar ze zijn ook slim: bij problemen bedenken ze simpel mogelijke oplossingen, zodat het hen zo min mogelijk energie en tijd kost. Dat is toch top?”

Toekomst

“Ik doe dit werk nu drie jaar en heb het enorm naar mijn zin.  Ik weet zeker dat ik nog veel kan leren in deze functie, dus ik zit hier voorlopig goed!”, besluit Serina.

Fotografie: Natasja Wagner

Onze community

Koninklijke Marechaussee
Securitas
Vebego
ISS
ROC van Amsterdam Flevoland
Bos Logistics