'Kijk verder dan je eigen bedrijf'

Mart Vergouwen

Mart Vergouwen, Chief Executive Officer & Managing Director I-SEC

Sinds drie jaar zit ik in de LCS Council en eigenlijk ben ik vanaf de start van Luchtvaart Community Schiphol (LCS) nauw betrokken geweest vanuit I-SEC: Wat ik fijn vind aan de samenwerking met LCS is je zichtbaarheid als bedrijf, richting andere bedrijven in de community. Via meetings, die LCS organiseert, kom je gemakkelijk in contact met andere werkgevers. Je vindt elkaar om ideeën uit te wisselen, projecten mee te starten, maar ook wanneer bijvoorbeeld bij jou personeel weggaat, waar een ander bedrijf behoefte aan heeft of andersom. Life time employment  bestaat niet meer, maar een loopbaan op Schiphol bij verschillende bedrijven zou toch prachtig zijn?

Ook ben ik blij met het lijntje dat we via LCS hebben met MBO College Airport. Een groot deel van onze werknemers start daar hun opleiding of loopt bij ons stage. De verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven vind ik heel belangrijk. Wat mij ideaal zou lijken is als je in een vaste week per jaar docenten van MBO College Airport laat langskomen bij verschillende bedrijven om hen bij te praten. Ieder jaar opnieuw. Er verandert zoveel! Dat vergt een tijdsinvestering van beide partijen, maar dat zou het onderwijs echt ten goede komen.

Contact met brancheverenigingen

Het mooie van de samenwerking vanuit de Council, is het contact met diverse brancheverenigingen. Bij de Koninklijke Marechaussee en de politie zijn bijvoorbeeld regelmatig afvallers in de sollicitatieprocedure. Laat die mensen eerst twee of drie jaar bij ons komen werken. Dan hebben ze hun skills verrijkt, praktijkervaring opgedaan en kunnen ze daarna opnieuw de procedure in. Het is belangrijk om verder te kijken dan je eigen bedrijf.

Impact coronacrisis op security is enorm

De impact van de coronacrisis op de security op Schiphol is enorm. Zowel op ons personeelsbestand als op het werk zelf. Deze situatie vergt veel van onze mensen. Toch moeten wij mee bewegen met de ontwikkelingen op Schiphol. Dat betekent dat wanneer er 25% van de passagiers op Schiphol komt, wij ook maar 25 tot 30% van ons personeel inzetten. Daarnaast hebben we beveiligingstaken richting werknemers op Schiphol en bezoekers. Daar is de impact iets minder groot. Toch hebben we in maart, april vorig jaar 1.000 mensen moeten laten gaan. Deels door tijdelijke contracten niet te verlengen en deels door de inhuur te stoppen. We hebben er heel bewust voor gekozen om de mensen die nu nog in dienst zijn, allemaal te behouden. Zodat we, als het weer aantrekt, voldoende ervaren mensen in huis hebben om alles weer op te starten.

Nu de luchtvaart inmiddels weer wat aangetrokken is, vroegen we Mart Vergouwen naar de huidige situatie: "We zijn nu weer druk aan het werven en hebben hiervoor ook de mensen benaderd die we vorig jaar hebben moeten laten gaan. Een deel daarvan is teruggekomen en een deel had elders een baan gevonden".

Fotografie: Natasja Wagner, www.wagnerfotografe.nl

Onze community

ROC van Amsterdam Flevoland
avi air
1nergiek
audax
lamme
sar