Nieuws Impact coronacrisis op luchtvaartsector in kaart gebracht

Luchtfoto met Hilton

Sectorfonds Luchtvaart heeft de impact van de coronacrisis op de luchtvaartsector in kaart gebracht. De knelpunten voor de arbeidsmarkt die hieruit voortkomen vormen een belangrijk onderdeel van de sectoranalyse. Deze analyse zal op basis van het verdere verloop van de crisis verder worden uitgebreid. Vanuit deze analyse wordt gewerkt aan een herstelplan.

Naarmate COVID-19 zich over de wereld verspreidde, stelden steeds meer landen reisrestricties in. Daardoor kwam het personenvervoer door de lucht vrijwel volledig tot stilstand: in april van dit jaar verwerkten de Nederlandse luchthavens 98% minder passagiers dan een jaar eerder.

Herstel naar oude niveau laat op zich wachten

Op dit moment komen passagiersstromen uit op circa 25% ten opzichte van vorig jaar. Overall zijn de inkomsten meer dan gehalveerd. Omdat er op dit moment voor veel landen nog reisbeperkingen gelden of (opnieuw) worden opgelegd, is het de verwachting dat herstel tot op het oude niveau nog lange tijd op zich zal laten wachten. Ingrijpende maatregelen zijn daarom in de luchtvaartsector helaas nodig. Op basis van de huidige inzichten zal de sector krimpen en zullen enkele tienduizenden banen komen te vervallen. De komende maanden zal meer duidelijk worden over welke arbeidsorganisaties in welke mate worden getroffen. Op dit moment is al wel duidelijk dat de luchtvaartsector de komende jaren voor een grote opgave staat. Deze bestaat uit drie onderdelen:

1. Uitstroom

Voor de – naar schatting - tienduizenden medewerkers die de luchtvaartsector moeten verlaten of dat recentelijk al gedaan hebben, moet voor begeleiding naar werk buiten de luchtvaart gezorgd worden. Tegelijkertijd moet ervoor gezorgd dat voldoende talent overblijft, om bij economisch herstel weer de vervoersfunctie te kunnen vervullen die zo cruciaal is voor de luchtvaartsector.

2. Doorstroom en opleiding

Voor de medewerkers die in de luchtvaart werkzaam blijven is het van belang dat zij hun werkzaamheden goed opgeleid en onder veilige werkomstandigheden kunnen (blijven) doen. Ook is het van belang dat medewerkers versneld worden meegenomen in ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming en digitalisering.

3. Instroom

Om te voorkomen dat we straks te maken krijgen met een generatiekloof en om te waarborgen  dat de luchtvaart ook een ‘inclusieve’ sector blijft, is het van belang om ervoor te zorgen dat er voldoende opleidingsfaciliteiten zijn. Op die manier blijven er ook instroommogelijkheden. Juist ook voor jongeren en kwetsbare groepen.

Bekijk hier de animatie die gemaakt is naar aanleiding van de sectoranalyse.

Basis voor crisis- en herstelplan

Als luchtvaartsector moeten we de handen ineen slaan, maar het is ook duidelijk dat de hierboven beschreven opgave niet alleen binnen de luchtvaartsector kan worden opgelost. De sectoranalyse van Sectorfonds Luchtvaart vormt dan ook de basis voor een crisis- en herstelplan waarmee de knelpunten die de COVID-19 crisis heeft veroorzaakt kunnen worden aangepakt. Sectorfonds Luchtvaart houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten en zal, daar waar nodig, de sectoranalyse actualiseren.

Over Sectorfonds Luchtvaart

Sectorfonds Luchtvaart heeft tot doel om scholing, inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit van huidige en toekomstige werknemers in de luchtvaartsector te bevorderen. Sectorfonds Luchtvaart doet dit onder andere door het aanvragen van subsidie en vervolgens de verkregen subsidiegelden te verdelen onder de instellingen in de luchtvaartsector. Dit zijn bijvoorbeeld Luchtvaart Community Schiphol en ondernemingen die bij het sectorfonds zijn aangesloten. Daarnaast voert Sectorfonds Luchtvaart op initiatief van de betrokken instellingen, ondernemingen, branche-organisaties en werknemers overleg over het aanvragen van subsidies voor de sector.

Voor vragen over Sectorfonds Luchtvaart, de sectoranalyse of het herstelplan kan je contact opnemen met Jeroen Stolk (jeroen.stolk@sectorfondsluchtvaart.nl).

Onze community

Hertz
Swissport
bam
ISS
lvnl
beumer