Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler: Gate Gourmet

Norbert van den Berg

Met trots heten wij Gate Gourmet welkom in onze community. Gate Gourmet is onderdeel van gategroup, ’s werelds grootste luchtvaart catering bedrijf met hun hoofdkantoor in Zürich. Naast KLM Catering Services (KCS) is Gate Gourmet ook op Schiphol de grootste in zijn soort.

Wij spraken Norbert van den Berg, die sinds een jaar President & Managing Director Northwest Europe is van gategroup. “Ik werk al 34 jaar voor dit prachtige bedrijf. Wij bedienen jaarlijks meer dan 700 miljoen passagiers, die wereldwijd van en naar meer dan 200 luchthavens in ruim 60 landen vliegen. Wij zijn gevestigd in zes continenten en draaien met 43.000 medewerkers een omzet van rond de 5 miljard euro.

Onze business bestaat uit 3 hoofdonderdelen:

  • alles wat de crew aan boord nodig heeft voor het bedienen van de passagiers: de maaltijden en de duty free producten, maar ook het linnen, het bestek, de handschoenen, etc;
  • de logistiek: alle vrachtwagens en het transport dat nodig is om de maaltijden en materialen aan boord te krijgen;
  • de culinaire kant en de food safety. Deze culinaire ‘poot’ van gategroup richt zich vooral op de business class en first class. Hier zijn wij echt onderscheidend in.

Twee locaties in Nederland

In Nederland hebben wij twee locaties: een op Schiphol en een in Boesingherliede. Op Schiphol zit onze core business in Nederland. Hier werken ca. 395 mensen die dagelijks gemiddeld 18.000 warme en koude maaltijden voorbereiden voor 38 vluchten. In Boesingherliede werken ca. 205 medewerkers die dagelijks gemiddeld 6.000 warme, koude én halal maaltijden voorbereiden voor 25 vluchten. Omdat de bereiding van halal maaltijden een speciaal proces vereist, hebben we onze activiteiten in Nederland functioneel gescheiden.

Onze klanten

Onze klanten bestaan grotendeels uit luchtvaartmaatschappijen op de zogeheten long haul vluchten richting Azië, Midden Oosten en Noord Amerika waaronder Garuda Indonsesia, Emirates, Qatar Airways, Delta Airlines, United Airlines en Aero Mexico, maar ook TUI. De vestiging op Schiphol is een smeltkroes van culturen, wat een grote toegevoegde waarde heeft voor het bedienen van de uiteenlopende typen klanten die we hebben.

Krapte op de arbeidsmarkt

Net als andere bedrijven hebben wij ook te maken met goederen die moeilijk of niet verkrijgbaar zijn en met personeelsproblemen. Normaal gesproken is 20% van ons personeelsbestand flexibel, in verband met de fluctuatie op basis van seizoenen. Maar momenteel ligt dat rond de 60%.

Ons culinaire personeel verdween als eerste richting de horeca, maar wij ondervinden ook problemen met het vinden van chauffeurs. Deels speelt de aantrekkelijkheid van Schiphol als werkplek ons parten, maar ook de bekendheid van ons als bedrijf.  

Ik heb de commerciële en financiële verantwoordelijkheid voor onze vestigingen in onder andere België, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Turkije en Hongarije. Alle vestigingen in grote steden hebben te maken met personeelstekorten.

Waarom aangesloten bij LCS?

Wij hebben ons aangesloten bij LCS omdat ik het hebben van relaties op een luchthaven belangrijk vind. Je bent van elkaar afhankelijk, maar je kunt ook van elkaar leren. Want we hebben allemaal dezelfde problemen. Eén daarvan is bijvoorbeeld het feit dat je voor het verkrijgen van een VGB minimaal 8 jaar in Nederland moet wonen. Dat is een enorme drempel bij het aantrekken van personeel. Daar hebben alle bedrijven op Schiphol last van en mogelijk kunnen we samen optrekken richting de oplossing. Daarnaast ben ik er een enorme voorstander van om mensen een loopbaanpad te kunnen bieden over verschillende bedrijven heen. Ik vind het niet erg wanneer mensen doorstromen naar een ander bedrijf op Schiphol. Het maakt me juist trots onderdeel te hebben mogen uitmaken van zijn/haar loopbaan.

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Onze community

WFS
Regional Jet Center
ROC van Amsterdam Flevoland
Jet support
raggers
avi air