Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler:1nergiek

Laetitia Simonis

Met trots heten wij 1nergiek welkom in onze community. 1nergiek is een schoonmaakorganisatie die actief is in met name zakelijke kantooromgevingen, de culturele sector, in winkelcentra, op scholen, zorginstellingen en in hotels. 1nergiek telt ca. 500 medewerkers en is een middelgrote speler op de zakelijke schoonmaakmarkt.

1nergiek houdt zich voor 80% bezig met reguliere schoonmaak en voor 20% met specialistische reiniging, zoals glasbewassing, vloeronderhoud, dieptereiniging sanitair, keukens en plafondreiniging. Wij spraken Laetitia Simonis, sinds 2 januari 2020 algemeen directeur. “Wij hebben een vrij platte organisatie, kennen een informele werksfeer en zijn gewend elkaar te zeggen waar het op staat”, vertelt Laetitia. “We werken hard en fouten maken mag, want dan weet ik dat je het geprobeerd hebt en daar leer je van.”

Awards

1nergiek ontving in 2019, 2021 en 2023 driemaal de Medewerkerbeleving Award in de categorie Facilitaire dienstverlening, toegekend door het onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau Integron. “De laatste keer was het cijfer een 8,01 en dat is hoog in de schoonmaakbranche! We kiezen om en om voor onderzoek naar de medewerkerstevredenheid en in klanttevredenheid, want dat houdt ons scherp”, aldus Laetitia.

Maar waarin onderscheidt 1nergiek zich dan?

“Om te beginnen hebben wij echt aandacht voor onze schooncollega’s. Hun welzijn is onze basis”, antwoordt Laetitia. “Dan heb ik het over persoonlijke aandacht voor hun (fysieke) gesteldheid, voor hun ontwikkelingsbehoeften en oprecht willen weten hoe tevreden ze zijn met hun werk. Ten tweede doe ik niet mee aan elke offerte of aanbesteding. Daarnaast is het ook goed om te merken dat potentiële opdrachtgevers ons weten te vinden door mond-tot-mondreclame en ook vanuit ons netwerk. Een klant moet bij ons passen en goed zijn voor onze schooncollega’s. Tot slot vind ik het belangrijk dat er een goed evenwicht is tussen commercie en operatie. Wat onze commerciële collega’s verkopen aan onze klanten, moeten onze collega’s in de operatie wel kunnen waarmaken, want anders raken ze op termijn beiden ontevreden.”

Rendement op de lange termijn

“Ik ga dan ook voor rendement op de lange termijn, in plaats van op de korte termijn. Zowel voor onze schooncollega’s als voor onze opdrachtgevers. Natuurlijk heb ik ook wel eens een ontevreden opdrachtgever aan de lijn. Maar zolang hij de moeite doet om die klacht te melden, hebben wij een kans om het te verbeteren! Daarbij wil ik ook graag horen als een opdrachtgever een compliment heeft voor een van onze schooncollega’s, want dat wordt vaak vergeten. En wanneer een schooncollega ontevreden is over zijn werk, vind ik ook dat hij moet kunnen aangeven hoe het volgens hem of haar beter kan. Schoonmaak is een serieus vak en je doet het samen!.”

Fotocollage

Laag ziekteverzuim

“Ik ben er echt trots op dat wij een laag ziekteverzuim kennen van rond de 5%, dat er een hoge loyaliteit van onze schooncollega’s richting de organisatie is en dat zij aangeven geen hoge werkdruk te ervaren”, vervolgt Laetitia. “Wij hebben zelfs zo’n 20 gepensioneerde schooncollega’s in dienst. Dat heeft veel voordelen, want ze hebben veel ervaring, kiezen hier bewust voor, stralen rust uit, zijn gemotiveerd en bijna nooit ziek.”

Instroom

“Eigenlijk hadden we tot eind 2022 geen last van de arbeidsmarktkrapte en hebben we ook in de coronatijd geen afscheid hoeven nemen van schooncollega’s. Maar sinds de start van dit jaar bij twee grote opdrachtgevers, merken ook wij de moeite die je moet doen om nieuwe mensen te vinden. En dan zie je de inzet van uitzendkrachten omhoog gaan. Veel liever nemen wij mensen in dienst. Natuurlijk hebben wij ook te maken met seizoensinvloeden; in de zomer hebben we meer uitzendkrachten dan in de rest van het jaar. Om dit toch zoveel mogelijk tegen te gaan en onze ‘thuisblijvers’ te belonen om extra te willen invallen voor hun vakantievierende collega’s, bieden wij hen in deze periode de mogelijkheid om ‘Clean Miles’ te verdienen. Dat houdt in dat je bovenop je normale uren zoveel mag werken als je wilt. Elk extra uur verdien je bovenop je uurloon een Clean Mile (= 1 euro). Dit krijg je cadeau in VVV-bonnen. De schooncollega verdient op deze manier een extraatje en gaat er speciaal wat voor kopen (want het verdwijnt niet in de huishoudportemonnee) en de opdrachtgever is blij met een ‘bekend gezicht’”.

Waarom is 1nergiek toegetreden tot LCS?

“Wij maken schoon op diverse locaties op Schiphol, waaronder het WTC, het Schiphol Hoofdgebouw, de buitenlocaties en The Base, waarin LCS gevestigd is. Op al die locaties hebben we contact met diverse ketenpartners in de catering, beveiliging, facilitaire dienstverlening etc. LCS heeft een groot netwerk aan bedrijven. Uit al die contacten valt veel meer te halen als het gaat om elkaar helpen, anders kijken naar elkaars werk, kennis delen en een kijkje kunnen nemen in elkaars keuken. Met als doel om samen beter te worden in plaats van te concurreren”, besluit Laetitia.

Fotografie portret Laetitia: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Ook lid worden van onze community? Bekijk dan hier de mogelijkheden of neem contact op met frank.van.der.laan@schiphol.nl

Onze community

Swissport
Hertz
eurest services
VanderLande
dnata
pch