Nieuws Nieuw in onze community: Koninklijke Rotra
Met trots heten wij Koninklijke Rotra welkom in onze community. Rotra is een Nederlands familiebedrijf dat zich heeft ontwikkeld van transportbedrijf tot digitaal expediteur, gespecialiseerd in wereldwijde zee- en luchtvracht. Tijdens hun 100-jarig bestaan in 2009 ontvingen zij het predicaat koninklijk. Het bijzondere aan dit bedrijf is dat klanten via Rotra’s eigen platform rotraNext zelf de regie hebben over hun zendingen. Wij spraken Niek Otterloo, sinds 1 juni Manager Operational Excellence & Projects, en Eduardo Fernandes, sinds acht jaar Manager Operations.
Gekscherend noemen ze zichzelf Yin en Yang, omdat hun functies nauw op elkaar zijn afgestemd. Eduardo is verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing, terwijl Niek zich focust op morgen en de toekomstvisie. Hoewel Niek nog niet lang in deze functie en binnen de luchtvrachtbranche werkzaam is, brengt hij brede ervaring mee uit diverse functies en locaties binnen het bedrijf. Eduardo daarentegen is al langer actief binnen Rotra en de branche en brengt waardevolle ervaring mee uit eerdere functies bij Menzies (logistiek) en China Airlines (vracht).

rotraNext
“De ontwikkeling tot digitaal expediteur is ontstaan vanuit een klantbehoefte,” licht Eduardo toe. “We zagen steeds vaker dat klanten zelf de controle wilden hebben. Daaruit is het idee van rotraNext ontstaan, een digitaal platform voor het regelen van wereldwijde zee- en luchtvracht. Op dit platform kunnen klanten tarieven inzien, zendingen direct boeken en vervolgens realtime traceren en monitoren. Ook zien ze de route, de transfertijden en de CO₂-uitstoot. Wanneer ze ergens niet uitkomen, kunnen ze 24/7 met iemand chatten voor assistentie. En met de API-koppeling kunnen zendingsgegevens worden geïntegreerd in het eigen systeem van de klant. Ons Customer Success-team zorgt ervoor dat klanten snel hun weg vinden in rotraNext. Daarna kunnen ze tot wel 30% besparen op tijd en kosten.” “Wij noemen dat ook wel de total cost of ownership,” vult Niek aan. “Veel klanten kijken vooral naar de zee- of luchtvrachtprijs, maar met behulp van het systeem voorkomen wij ook veel indirecte kosten. Een voorbeeld is dat wij zorgen voor transparantie in de keten, waardoor we onnodig mailverkeer en telefoontjes besparen en daarmee tijd.”
Klanten en industrieën
Rotra maakt gebruik van een eigen partnernetwerk en luchtvaartmaatschappijen, vanwege hun vluchtroutes, schema’s en tarieven. Met de meeste partners onderhouden zij langdurige samenwerkingsrelaties. Zij hebben klanten in onder meer de aerospace, fashion, automotive en machinery-industrie. Denk bijvoorbeeld aan Quooker (kokendwaterkranen), modemerk State of Art en ATAG (keukenapparatuur). Eduardo: “We zijn steeds meer gegroeid naar de rol van consultant, met een sterkere focus op advies en samenwerking met de klant. Zij hebben de regie; wij kijken vanuit de ‘control tower’ mee en bieden hulp en advies waar nodig.”
Focus op Air & Ocean
De focus van Rotra ligt op Air & Ocean: het organiseren en afhandelen van internationale lucht- en zeevrachtzendingen. “We maken een sterke groei door en winnen snel extra marktaandeel,” vervolgt Eduardo. “Ons doel is om over drie jaar te verdubbelen in volume.” Om die groei te realiseren, wordt volop geïnvesteerd in innovatie en technologie, zoals het platform rotraNext.
Netwerk en vestigingen
De Schiphol-vestiging in Oude Meer is onderdeel van het Rotra-netwerk, dat locaties heeft in Doesburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. In Oude Meer werken zo’n 35 mensen; in totaal telt Rotra ongeveer 250 medewerkers in de Benelux.
Lukt het om jullie vacatures te vervullen?
“De dynamiek van dit bedrijf trekt veel jonge mensen aan,” antwoordt Niek. “Je ziet dat collega’s de combinatie van innovatief, familiair en ambitieus erg prettig vinden. We merken dat het vervullen van vacatures uitdagend kan zijn, maar het is niet iets voor Rotra om af te wachten. Als voorbeeld steken we veel energie in werven en de verbinding met het onderwijs, zoals mbo- en hbo-opleidingen in de logistiek in Amsterdam en Rotterdam. Zo geven we regelmatig gastcolleges, wat ertoe leidt dat we een toename zien in het aantal sollicitanten. Zorgwekkend is wel dat we geluiden horen dat de aanwas van nieuwe studenten bij deze opleidingen afneemt, en dat is niet goed voor onze sector.”

Hoe lukt het jullie om medewerkers te behouden?
Eduardo: “Bij ons is er een goede balans tussen jong en oud, en we vinden persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Dat betekent goed luisteren naar wat medewerkers nodig hebben, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen en van betekenis kunnen zijn voor de organisatie. Bij ons mag je veel zelf bepalen en er zijn weinig repeterende werkzaamheden – je bent een beetje een ondernemer binnen de onderneming.” “De informele, toegankelijke sfeer en de persoonlijke benadering maken bovendien dat de meeste mensen graag willen blijven,” vult Niek aan.
Wat zijn de carrièremogelijkheden binnen Rotra?
“Er zijn bij ons veel mogelijkheden” antwoordt Eduardo, “maar je moet wel zelf het initiatief nemen. ‘Cadeautjes worden niet gegeven’. Momenteel hebben we twee mensen die als management trainee begonnen zijn en zich verder ontwikkeld hebben binnen het bedrijf. Niek is een daarvan en de andere is nu Co-branchemanager van onze locatie in Rotterdam. Wij kennen een persoonlijk ontwikkelplan, waarbinnen je je, op verschillende competenties kunt ontwikkelen. Dit gaat op basis van de behoeften van de medewerker”.
Lidmaatschap Luchtvaart Community Schiphol
“LCS is een community met een grote diversiteit aan bedrijven die in contact staan met overheid en onderwijs. Daarbij zitten ook veel logistieke bedrijven, die allemaal een andere invalshoek op dezelfde problematiek hebben. Dat is leerzaam, want wij kunnen elkaar eyeopeners geven en onze kennis verrijken,” besluit Eduardo.
Fotografie Niek en Eduardo: Natasja Wagner | Wagnerfotografe
Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl





