Nieuws Nieuwe speler: Airport Construction Service

A-C-S

Met trots heten wij Airport Construction Service (A-C-S) welkom in onze community. A-C-S bestaat sinds 1 april 2023 en bedenkt voor diverse bedrijven oplossingen op maat, met staal als hoofdmateriaal. Zij zijn gespecialiseerd in kleine staalconstructies, zoals aanrijdbeveiligingen (o.a. bagagekelder en Schiphol Plaza), constructies voor (etalage)ramen, trappen en trapleuningen. Ook zorgen zij voor het aanpassen van bagagesystemen en het verzorgen van tilhulpen en unloaders. Wij spraken Algemeen Directeur Paul Vreeswijk.

“We bestaan als A-C-S nog maar twee jaar, maar lopen samen al meer dan op 20 jaar rond in de staal- en hekwerken op en rond Schiphol” begint Paul. “Met ‘samen’ bedoel ik Operationeel Directeur Thijs Kroonenberg, Financieel Directeur Rob Bal en mijzelf. Naast mijn twee compagnons hebben wij nog 14 man in dienst. Dit zijn grotendeels monteurs, lassers en engineers/tekenaars. Wij worden op Schiphol gevraagd voor de meest uiteenlopende oplossingen en komen overal. De meeste opdrachten komen via hoofdaannemers Bam, VolkerInfra, Heijmans,  Babcock, Vanderlande en Beumer bij ons terecht, maar af en toe weet Schiphol Group ons ook rechtstreeks te vinden. De verdeling tussen ons drieën is op hoofdlijnen: ik heb de algemene leiding en doe de commercie, Thijs bedenkt en tekent het, waar nodig samen met Schipholarchitect BCN, en Rob zorgt voor de financiële afhandeling”.

Eindafwerking gebeurt bij A-C-S

De productie van de staalconstructies heeft A-C-S grotendeels uitbesteed, maar in de werkplaats vindt de eindafwerking plaats. De rij van producten die A-C-S levert is eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan de stalen plinten rondom dragende kolommen in de bagagekelders, in de vertrekhalen en op Schiphol Plaza, de palen voor de ‘Efteling-opstellingen’ bij wachtrijen in de vertrekhallen en bij security, het ophangsysteem van de vele LED-schermen over de hele luchthaven en het vele RVS wat zo typerend is voor Schiphol. Naast de productie, doet A-C-S ook het onderhoud van de door hen geleverde spullen. Hoewel Royal Schiphol Group A-C-S’s grootste opdrachtgever is, hebben zij ook nog andere opdrachtgevers, zoals Royal Flora Holland, KLM, Transavia en een aantal ziekenhuizen in de buurt.

Een greep uit de rij van producten van A-C-S

‘Het werk bij ons is zeer divers’

Op de vraag of het A-C-S lukt het om openstaande vacatures te vervullen, antwoordt Paul: “Instroom is inmiddels wel een aandachtpunt geworden. Tot voor kort kwamen mensen bij wijze van spreken gewoon bij ons aanwandelen, of via via. Maar tegenwoordig heb ik echt een recruiter in de arm genomen om ons hierbij te helpen. We zijn vooral op zoek naar monteurs, maar als je handig en enthousiast bent, mag je ook bij ons komen werken; dan leiden we je op tot monteur. Ook als je geen opleiding hebt. Het werk bij ons is zo divers, bij ons doe je iedere dag iets anders”.

Mensen behouden 

Hoe lukt het A-C-S om hun mensen te behouden? Paul: “Wij betalen een goed salaris en onze mensen krijgen een extraatje als het goed gaat met het bedrijf. Verder loop ik regelmatig rond bij mijn medewerkers en vraag hoe ze in hun vel zitten en hoe het thuis gaat. En wanneer er sprake is van een ingrijpende verandering in hun privéleven, vind ik het belangrijk om te kijken wat iemand in de periode kan en wil. We hebben nu bijvoorbeeld iemand die zijn enkel heeft gebroken. Die volgt momenteel een tekencursus om zijn kennis te verbreden. Ook hebben we iemand in dienst die gepensioneerd is. Die werkt niet fulltime, maar draagt wel zijn steentje bij. Daarnaast vinden we het belangrijk om eens in de zoveel tijd iets gezelligs met elkaar te doen. Zo zijn we onlangs gaan kleiduiven schieten en vlak voor kerst doen we altijd een etentje met z’n allen”.

Aantrekkelijkheid

Paul vervolgt: “Ik denk dat wij een aantrekkelijke organisatie zijn, vanwege de veelzijdigheid aan opdrachten die we binnenkrijgen. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat je als organisatie jonge mensen feitelijk opleidt voor het volgende bedrijf. Meestal willen ze rond hun 30ste wat meer stabiliteit en dan kun je ze beter behouden. Momenteel zijn we bezig om erkend leerbedrijf te worden voor de BBL-doelgroep en zijn aan het nadenken hoe we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook een plek in onze organisatie kunnen geven”.

Lidmaatschap LCS 

Wij zijn lid geworden van Luchtvaart Community Schiphol, omdat dat ons aangeraden werd door onze opdrachtgevers. Zij zijn ook allemaal lid van LCS, mede vanwege de netwerkmogelijkheden. Dus daarom wilden wij daar ook gewoon tussen zitten. Bovendien zou ik ook wat meer naamsbekendheid willen genereren voor A-C-S. Hopelijk gaat dit stuk daaraan bijdragen!”, besluit Paul.

Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl

Fotografie portret A-C-S: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Onze community

HMSHost
Hertz
Aramex
i-sec
klm e&s
Gassan