Nieuws Nieuw in onze community: House of Pilots

Bas van Lier, House of Pilots

House of Pilots begeleidt en ontwikkelt sinds 2020 (aspirant) piloten die onvoldoende geld hebben om de opleiding te kunnen betalen of nog een stuk benodigde ontwikkeling missen, bij het vervullen van hun droom om piloot te worden. Hun activiteiten gaan verder dan alleen het opleiden tot piloot; zij begeleiden hen gedurende hun hele carrière. Wij spraken Bas van Lier, oprichter en managing director van House of Pilots, in het opleidingscentrum European Pilot Selection & Training (EPST) in Maarssen.

Bij EPST, de opleidingspartner van House of Pilots, komen piloten voor hun opleiding én voor hun recurrent trainingen. EPST heeft vijf flight simulators: drie voor de Boeing 737, een voor de A320 en een voor de DC3. 

Hoe is House of Pilots ontstaan?

“Ik heb altijd al een luchtvaarthart gehad”, begint Bas. “Vroeger wilde ik dolgraag piloot worden. Van mijn eerste geld heb ik mijn sportvliegbrevet gehaald, mijn private pilot license. Daarmee ben ik gestart op het vliegveld bij Breda. Op een of andere manier is het er nooit van gekomen mijn droom helemaal waar te maken; ik maakte andere keuzes. Ik had de Hogere Hotelschool afgerond, maar kwam terecht in het bank- en verzekeringswezen. Tijdens mijn opdracht bij een bank in Badhoevedorp gaf ik financieel- en hypotheekadvies. Omdat daar veel piloten wonen, kwam ik vaak in contact met aspirant-piloten die geld wilden lenen voor hun opleiding. Maar banken zijn daar helaas niet zo happig op. Een opleiding kost toch snel zo’n 110.000 euro. Daar is de kiem ontstaan voor House of Pilots. Ik wilde mensen die ervan dromen om piloot te worden, maar niet de financiële middelen hebben, graag begeleiden, maar hen ook toekomstperspectief geven.”

De allereerste groep die startte met hun opleiding bij House of Pilots

Wat doet House of Pilots?

House of Pilots biedt aspirant-piloten een leer-, werk- en ontwikkelprogramma. Iedereen die piloot wil worden, kan zich aanmelden. Je moet wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een havo-diploma met de vakken Engels en Wiskunde. Of een mbo-diploma en de bereidheid om je havo-diploma in de avonduren te gaan halen. Na aanmelding volgt een selectie. Die is behoorlijk streng: 18% van de mensen die zich aanmeldt, komt hier doorheen en mag starten met de opleiding.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Bas: “Vanaf het moment dat je in ons leer-, werk- en ontwikkelprogramma instroomt kom je bij ons in dienst. Dit programma duurt in z’n geheel drie jaar en gedurende die periode ben je beschikbaar voor de arbeidsmarkt, veelal op Schiphol. Je wordt dan gedetacheerd bij een van de bedrijven op Schiphol waarmee wij samenwerken. Op deze manier spaar je het geld voor de opleiding bij elkaar en wij doen daar nog een aanvulling op. 

De opleiding is grofweg opgedeeld in twee delen: het eerste anderhalf jaar staat in het teken van geld verdienen en skills ontwikkelen. Het tweede anderhalf jaar start je met de ‘Groundschool’ (=alle theorie om piloot te worden) bij EPST. Hier mag je alleen mee starten, wanneer je voldoende geld hebt gespaard. In deze periode werk je 32 uur per week en doe je ca. 15 uur zelfstudie voor de Groundschool erbij. Daarnaast heb je op zaterdag acht uur les. 

Vier van de cursisten die recent gestart zijn met de Groundschool

De Groundschool is opgedeeld in lesblokken van ongeveer vier maanden. Aan het einde van ieder lesblok doe je examen in Zwitserland. Na je laatste Groundschool examens ga je in Zwitserland vervolgens een half jaar ‘meters maken in de lucht’; daadwerkelijk vliegen.

Na afronding van de opleiding gaan alle studenten op selectie bij Transavia en tegenwoordig ook KLM. De meesten gaan bij Transavia aan de slag. Sommigen blijven daar en anderen stromen na enige tijd alsnog door naar KLM. Wanneer er geen plek is bij een Nederlandse maatschappij, kunnen zij vaak terecht bij buitenlandse luchtvaartmaatschappijen of bij private jet-maatschappijen. Wereldwijd is er nog steeds een tekort aan piloten. In Nederland worden jaarlijks gemiddeld 120 tot 130 piloten ‘afgeleverd’, inmiddels voegt House of Pilots er daar 35 aan toe.” 

Werken op Schiphol

Op dit moment heeft House of Pilots 35 mensen in opleiding en dat gaat straks richting de 45. Daar zijn dus ook veel banen op Schiphol voor nodig. De organisaties waar zij mee samenwerken, worden heel bewust gekozen, omdat je als aspirant-piloot gedurende drie jaar skills moet opdoen die aansluiten op je toekomstige functie. De bedrijven waarmee House of Pilots samenwerkt zijn onder andere het Ministerie van Defensie, dnata, Aviapartner, Transdev/Connexxion, Viggo, R.J.C.(Regional Jet Center), Swissport, en Stichting BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). Een aantal van deze bedrijven zijn via Luchtvaart Community Schiphol in contact gekomen met House of Pilots en hebben daar nu aspirant piloten werken. De participerende bedrijven krijgen hiermee gedurende 3 jaar de beschikking over mensen met de kwaliteiten van een piloot die hun organisatie komt versterken.

Skills

“Cruciale vaardigheden zijn bijvoorbeeld persoonlijk leiderschap, besluitvaardigheid, communicatieve vaardigheden, standvastigheid, analytisch vermogen, nauwkeurigheid, verantwoordelijkheid, stressbestendigheid en coördinatie. Zo moet je in een baan als buschauffeur bij Transdev/Connexxion veel dingen met elkaar combineren: communiceren met passagiers, manoeuvreren, coördineren en een groot voertuig parkeren. In een baan als Turnaround Officer bij Aviapartner, dnata, Viggo en binnenkort waarschijnlijk ook Swissport, ben je verantwoordelijk voor ‘de omdraai’ van een vliegtuig. Tussen de landing en vertrek, zorg je dat alles goed verloopt: de off- en onboarding van de passagiers en de bemanning, het tanken, de elektriciteit, de catering, de water- en toilet aan- en afvoer, zodat het toestel weer op tijd kan vertrekken. Dit doet een groot beroep op je coördinatievermogen.”

De eerste House of Pilots piloot Ester de Schrijver

Van de wieg tot aan het pensioen’

“Luchtvaart is conjunctuurgevoelig”, vervolgt Bas, “maar mobiliteit laat zich niet sturen. House of Pilots waarborgt de duurzame inzetbaarheid van piloten van de wieg tot aan het pensioen. Dat betekent dat zij meteen vanaf hun opleiding een CV opbouwen. Altijd goed voor het geval ze de opleiding niet (kunnen) afronden, of na verloop van toch tijd naast piloot zijn ook een andere carrière ambiëren. Dat helpt hen om na hun 57ste, wanneer de meeste piloten met pensioen gaan, nog door te kunnen werken in een andere functie. 

Lidmaatschap LCS

“Wij zijn lid geworden van Luchtvaart Community Schiphol, omdat hier veel bedrijven op Schiphol bij zijn aangesloten. Allemaal potentiële werkgevers voor onze aspirant-piloten. Daarnaast heeft LCS hetzelfde doel heeft als wij: mensen kansen geven en mensen bij elkaar brengen.”

Verzuiling

Tot slot wil Bas nog graag kwijt hoe belangrijk samenwerking is. “Er is teveel verzuiling binnen de luchtvaart; het is vaak ieder voor zich. Maar laten we nou, in plaats van te vechten om de taartpunten, samen die taart groter maken. Dan worden we er allemaal beter van. En ik ben van mening dat LCS, samen met haar partners, daar een hele mooi rol in kan spelen”.

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl

Onze community

lvnl
Lagardère
Airport Construction Service
ROC van Amsterdam Flevoland
G4S
Hertz