'Op weg naar een duurzamere en schonere luchtvaartoperatie'

Monique Heiligers

Monique Heiligers, Programmamanager aan de Faculteit Techniek, Hogeschool van Amsterdam (HvA)

Als programmamanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen van programma’s via partnerships met uiteenlopende partijen in binnen- en buitenland. Dit kan de luchtmacht zijn in Nederland, maar ook Embry-Riddle Aeronautical University in Amerika. Het doel hiervan is om vanuit het onderwijs en onderzoek een bijdrage te leveren aan andere onderwijsinstellingen en bedrijven, en vice versa.

Op deze manier bouwen we samen langjarig kennis op kennis, zorgen we dat studenten opgeleid worden voor de luchtvaart van morgen en kunnen we samen een antwoord geven op de maatschappelijke uitdagingen in de praktijk.

Bright Sky

Een van onze samenwerkingen is Bright Sky. Een super partnership dat zich nog in de pilot fase bevindt. Hierin worden onderwijs, bedrijven, praktijkgericht onderzoek en activiteiten gericht op een leven lang ontwikkelen verenigd. Het doel van Bright Sky is om de luchtvaartoperatie duurzamer en schoner te maken. Niet voor niets zijn LCS, Royal Schiphol Group, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), JetSupport, ROC van Amsterdam/Flevoland (ROCvA/F) en de TU Delft hierin belangrijke strategische en projectpartners. Dit is een meerjarige samenwerking, want wij zijn er vanuit onze tenen van overtuigd dat de luchtvaartsector gebaat is bij verduurzaming.

Praktische oplossingen voor de korte termijn

Met de partijen in Bright Sky willen we niet alleen werken aan ideeën die misschien over 10 of 20 jaar toepasbaar zijn, maar juist ook aan praktische oplossingen die we over anderhalf of twee jaar in de praktijk kunnen brengen. Wij werken vanuit vijf thema’s: Maintenance Repair & Overhaul (MRO)  (hoe organiseer je het onderhoud van vliegtuigen en de infrastructuur rondom vliegtuigen volledig circulair?), autonomous airport  (hoe zorg je voor  een klimaatneutrale en efficiente luchthavenoperatie), safe, sustainable and secure airport  (hoe doe je dit veilig voor de passagiers op een duurzame manier?), sustainable mobility networks (hoe kan je mensen en goederen duurzaam vervoeren in het wereldwijde luchtvaartnetwerk) en innovation in educational concepts  (gepersonaliseerde scholing door focus op actuele vraagstukken in multidisciplinaire teams waarbij de scheidslijn tussen opleiding en bedrijfsleven vervaagd).

Mbo, hbo en wo integreren

We vinden het belangrijk om in Bright Sky zowel mbo, hbo als wo te integreren. Zo is het in de maatschappij immers ook. Embry-Riddle, het grootste luchtvaartopleidingsinstituut ter wereld doet het ook op deze manier, dus we weten dat het werkt.

Pilotprojecten

In hangar 32 van JetSupport op Schiphol-Oost wordt vanuit het MRO-thema een pilotlocatie ingericht. Het ROCvA/F heeft hier een mobiel klaslokaal opgezet en op termijn komt er ook een vliegtuig te staan. Het doel is om circulair onderhoud uit te testen in de praktijk.

Daarnaast starten we binnen het thema safe, sustainable and secure airport een pilotproject waarin we de mogelijkheden met biometrische toegang tot Schiphol-Oost gaan onderzoeken.

Vanuit ieder thema starten we op deze manier een pilotproject, zodat we gezamenlijk ideeën kunnen onderzoeken en uitwerken in de praktijk. Binnen dit concept kunnen studenten van alle niveaus ervaring opdoen en tijdens hun studie al meewerken aan de ontwikkeling van duurzame luchtvaart. Die gezamenlijke duurzaamheidsdoelstelling heeft ervoor gezorgd dat veel activiteiten door konden gaan, ondanks de coronacrisis.

Onze community

Hogeschool van Amsterdam
heijmans
riff
VanderLande
aviapartner
beumer