'Samen voor duurzame inzetbaarheid'

Adriana Stel

Adriana Stel, Directeur stichting DOORZAAM

Stichting DOORZAAM zet zich al ruim 16 jaar in voor duurzame inzetbaarheid (DI) van uitzendkrachten. Dit doen wij door loopbaanbegeleiding, coaching, scholing, financieel advies, maar ook een eigen ontwikkelbudget behoort tot de mogelijkheden. Het belangrijkste is dat de uitzendkracht zelf de regie neemt. Maar wij nemen ook de uitzendorganisaties en opdrachtgevers hierin mee, zodat zij de uitzendkrachten hierbij kunnen ondersteunen.

In feite doen wij dingen die de markt nog niet heeft opgepakt. Ons uiteindelijke doel is dat heel uitzend-Nederland DI-minded wordt naar hun medewerkers.

Investeren in uitzendkrachten kost tijd en energie. Dat lijkt in eerste instantie misschien ‘verspilde’ energie, want uitzendkrachten zijn immers passanten? Het tegendeel is waar; wanneer je hen aandacht geeft, worden ze gemotiveerder en fitter. Onlangs hebben wij een onderzoek gedaan onder uitzendkrachten, en wat bleek? Het gevoel van onzekerheid dat (sommige) uitzendkrachten ervaren zit NIET in de uitzendconstructie, maar in het gebrek aan werkzekerheid. Het gaat hen dus meer om de werk- en inkomenszekerheid dan om de contractvorm.

Laagdrempelig plan om mensen van werk naar werk te begeleiden

Eind vorig jaar hebben we met het Sectorfonds Luchtvaart het initiatief genomen tot het sluiten van een convenant. Samen met 13 andere O&O-fondsen uit krimp- en groeisectoren gaan we een concreet en laagdrempelig plan maken waarmee mensen worden begeleid van werk naar werk. Dit biedt ook voor uitzendkrachten perspectief want die zijn verspreid over alle sectoren. Het unieke van Schiphol is dat je daar binnen een sector verschillende branches en banen vindt. Door de coronacrisis werden die allemaal tegelijk hard geraakt. Vier uitzendbureaus op Schiphol hebben toen de handen ineen geslagen om hun (vaste) uitzendkrachten weer aan het werk te helpen. Wij hebben hier samen met Luchtvaart Community Schiphol en House of Skills een belangrijke rol in gespeeld.

Investeren in medewerkers komt hun inzetbaarheid ten goede

Perspectief voor uitzendkrachten is nodig want als je het aan mij vraagt, dan denk ik dat wanneer de traditionele uitzendorganisaties doorgaan met alleen focus op vraag en aanbod, deze straks niet meer bestaan. Wanneer je werkgeverschap hoog in het vaandel hebt investeer je in je medewerkers. Dat is niet altijd gemakkelijk, omdat ze ‘op afstand’ werken, maar je zult zien: het komt hun inzetbaarheid ten goede en het betaalt zich uiteindelijk terug.

Fotografie: Natasja Wagner, www.wagnerfotografe.nl

Onze community

Suez logo
sodexo
Logo
PCH
G4S
Gassan Diamonds